ONLINE STORE

www.specshop.pl

Workhours:
pn. - pt., 1000 - 1700

Helpline: +48 61 852 13 76
Complaints / Service: +48 533 314 997
Fax: +48 61 851 76 44

Customer Service: info@specshop.pl
Complaints: reklamacje@specshop.pl
Airsoft Service: serwis@specshop.pl



LOCAL STORE

ul. Male Garbary 2
61-756 Poznan Poland

Opening hours:
Mon. - Fri.1000 - 1700
Saturday: 1000 - 1400
Sunday: Closed

What to bring with you on MilSim?

2017-01-18
What to bring with you on MilSim?

Wielokrotnie spotykamy się z pytaniami graczy ASG dotyczących tego, co należy zabrać ze sobą na tzw. MilSim (ang. military simulation), czyli symulację militarną organizowaną jako formę rekreacji w terenie, której założeniem jest jak najwierniejsze odwzorowanie warunków prawdziwego pola walki. MilSim często trwa ponad 24 godziny i od uczestników oprócz dobrej kondycji fizycznej i psychicznej wymaga także dużej wiedzy oraz odpowiedniego wyposażenia, przy którego doborze należy uwzględnić czynniki takie jak pogoda, zadanie, czas trwania rozgrywki, czy rolę w drużynie.

Istnieje jednak pewien podstawowy zestaw przedmiotów, które wypada mieć przy sobie niezależnie od okoliczności. Zapewne niektórzy z Was mogą się z z nami nie zgadzać, bo – jak wielu graczy – bazujemy na własnym doświadczeniu i przyzwyczajeniach. Z tego powodu tekst ten skierowany jest do początkujących, a nasze zestawienie jest tylko swego rodzaju propozycją.

- Bielizna – najlepiej termoaktywna, dostosowana do warunków i pory roku.

- Skarpety – trekkingowe, odprowadzające wilgoć i minimalizujące obtarcia.

- Buty – na okres wiosenno-letni (łatwo przemakające, szybkoschnące, przewiewne) albo jesienno-zimowy (w miarę wodoodporne, paroprzepuszczalne).

- Umundurowanie – dostosowane do warunków pogodowych i terenu działań.

- Nakolanniki – lub miękkie wkładki, jeżeli spodnie posiadają kieszenie do ich przechowywania.

- Ochrona szyi – szalokominiarka lub szal snajperski.

- Ochrona wzroku – spełniająca przynajmniej normę CE EN166F

- Rękawice – do ochrony przed urazami dłoni i/lub warunkami pogodowymi.

- Farba maskująca – do maskowania odkrytych fragmentów skóry. Noszona w kieszeni nie będzie zamarzać w niskich temperaturach.

- Notes i długopis – zawsze przydają się na mil-simach, chociażby do przygotowywania meldunku SALUTE.

- Zapalniczka lub zapałki – do ewentualnego przygotowywania racji żywnościowej, rozpalania ogniska i tym podobnych czynności. Ewentualnie można zastąpić je lub uzupełnić krzesiwem, ale papierosa od niego raczej się wygodnie od niego nie odpali.

- Paliwo stałe do kuchenek polowych – może służyć jako rozpałka przy trudnych warunkach pogodowych. 2-3 kostki to rozsądne maksimum.

- Taśma izolacyjna – hiperbolicznie rzecz ujmując, ma mniej więcej 5 milionów zastosowań.

- Opaski zaciskowe do kabli – prowizoryczne troki, kajdanki, blokady do drzwi, d-ringi i inne. Częściowo można zastąpić je opaskami GearTie.

- 120-litrowe worki na śmieci – najlepiej 2-3 sztuki. Służą jako improwizowane wodery i worki przeprawowe podczas przechodzenia przez rzeki. Przydatne zwłaszcza zimą. Śmieci w lesie oczywiście też po sobie nie zostawiamy!

- Paracord – da radę jako troki, zapasowe sznurowadła, przyda się do naprawy oporządzenia i umundurowania. Częściowo można zastąpić go opaskami GearTie.

- Jedzenie – zapas pożywienia na 12h. Najlepiej użyć batoników pozbawionych czekolady lub innych węglowodanów. Zapas ten powinien być konsumowany jako ostatni.

- Zegarek – koordynacja czasowa to podstawa. Przyda się też do sporządzania raportu z działań, wymaganego przez niektórych organizatorów po zakończeniu rozgrywki.

- Kompas i mapa – do nawigowania w terenie. Do tego użyteczna będzie wiedza na temat tego, jak z nich korzystać (przynajmniej wyznaczanie azymutów i orientowanie mapy)

- Nawilżane chusteczki – utrzymywanie higieny bez marnowania cennej wody. Zresztą zwykłe chustki też się przydadzą.

- Nóż składany – pomocnicze ostrze w przypadku zgubienia głównego noża ze stałą głownią, lub do czynności, do których jest zbyt duży i nieporęczny.

- Multitool – doraźne naprawy sprzętu w terenie.

- Podstawowa apteczka – opatrunek osobisty, kilka plastrów, talk, maseczka do RKO, paracetamol i kilka wacików nasączonych alkoholem. Wszystko zapakowane w wytrzymały woreczek strunowy. Uzupełnienie głównej apteczki przenoszonej w oporządzeniu.

- Łyżka – lub spork. Widelec z niezbędnika jest w terenie – wbrew nazwie – całkowicie zbędny. Nóż i tak ma się przy sobie.

- Latarka – koniecznie wyposażona w czerwony filtr lub diodę. Takie światło nie odzwyczaja oczu od ciemności i jest trudniejsze do zauważenia przez przeciwnika, jednak utrudnia czytanie mapy.

- Baterie – po jednym zapasowym zestawie do każdego posiadanego przy sobie urządzenia (latarka, kolimator). W tym też oczywiście do posiadanej repliki.

- Zapasowy pojemnik na wodę – składana butelka do użycia w przypadku uszkodzenia/zgubienia podstawowego naczynia.

- Środek na komary – przydaje się rzecz jasna tylko latem. Zimą może zostać zastąpiony przez ogrzewacze chemiczne.

- Tabletki do odkażania wody lub filtr– w przypadku wyczerpania się podstawowego zapasu wody i konieczności czerpania jej z przygodnych źródeł. Nie należy jednak przesadzać, gdyż w nadmiernej ilości mają one przykry zwyczaj psucia wątroby.

- Zapasowy magazynek do repliki głównej – najlepiej skrócona wersja, trzymana w którejś z kieszeni spodni lub bluzy/kurtki. W razie konieczności zdjęcia oporządzenia, nie pozostaje się tylko z magazynkiem wpiętym do gniazda. Przydatne zwłaszcza dla graczy korzystających z pasoszelek.

Dobór właściwego oporządzenia do terenu działań to temat rozległy i grząski. Każdy ma swoje upodobania, jak i ograniczenia budżetowe, dlatego tutaj nie będziemy sugerować, jakie oporządzenie wybrać i jak je skonfigurować, a skupimy się na tym, co powinno się w nim znaleźć.

- Replika – rzecz właściwie oczywista.

- Magazynki – im więcej tym lepiej. 8-10 to optymalna liczba.

- Replika boczna – przydaje się w momencie wyłączenia repliki głównej z gry. Polecamy zaopatrzyć się w przynajmniej jeden zapasowy magazynek.

- Woda – podzielona na dwa pojemniki. Manierka (najlepiej z metalowym kubkiem) przy pasie oraz pęcherz hydracyjny w pokrowcu na plecach lub w plecaku.

- Granaty „odłamkowe” – przynajmniej 2 sztuki (jeżeli nie ma przeciwwskazań ze strony organizatora).

- Granaty dymne – przynajmniej 2 sztuki (jeżeli nie ma przeciwwskazań ze strony organizatora).

- Apteczka – lista zawartości może się różnić w zależności od tego, kto ją układa. Powinna zawierać jednak środki opatrunkowe i odkażające, nożyczki do cięcia odzieży, zestaw do RKO (maseczka i rękawiczki lateksowe/nitrylowe), plaster w rolce, agrafki, folię termo, podstawowe leki (paracetamol/ibuprofen i węgiel w kapsułkach). Należy mieć przy sobie tylko takie wyposażenie, z którego potrafi się korzystać.

- Ocieplacz – jeżeli jest konieczny ze względu na warunki pogodowe. Nocne przymrozki zdarzają się nawet maju i wrześniu.

- Jedzenie – zapas na kolejne 12h. Radzimy wykorzystać rozparcelowaną po kieszeniach oporządzenia rację żywnościową. Lepiej tu wypadają racje w stylu amerykańskiego MRE (dania zapakowane w miękkie worki), niż francuskiego RCIR (głównie puszki).

- Nóż ze stałą głownią – używany do podstawowych czynności terenowych – ścinanie gałęzi do maskowania, batonowanie, kopanie dołów i tak dalej.

- Radiotelefon – umożliwia łączność z kolegami z drużyny oraz z dowództwem. Na wielu imprezach wymagany przynajmniej jeden na zespół.

Plecak to element wyposażenia podlegający największym modyfikacjom. Można z niego w ogóle zrezygnować, albo zabrać ze sobą 120-litrowego słonia. Wszystko zależy od pogody, zadania, czasu trwania gry, roli w zespole i przenoszonego wyposażenia specjalnego (radiostacja, apteczka zespołowa, noktowizor…). Ogólnie znajdują się w nim wszystkie przedmioty „obozowe”. Nie powinno w nim być żadnych przedmiotów niezbędnych do działania, z uwagi na możliwość odłączenia od plecaka na długie godziny.

- Łopatka piechoty – zwana też saperką przydaje się do okopywania ognisk, umacniania pozycji lub wygrzebywania pojazdów z błota.

- Pałatka/basha – tymczasowe schronienie w terenie, koc lub maskowanie plecaka pozostawionego w bazie wypadowej.

- Zapasowe elementy umundurowania – przydatne zwłaszcza podczas zimniejszych pór roku, gdzie przemoczenie munduru może skończyć się niewesoło dla zdrowia. Latem – poza skarpetami – zazwyczaj są zbędne.

- Jedzenie – zapas „okopowy”. Niekoniecznie musi to być pożywienie łatwe do jedzenia w marszu, chyba że specyfika rozgrywki wymusza inną koncepcję. Można zainteresować się jedzeniem w puszkach i kuchenkami polowymi lub liofizatami.

- Przybory do spania – czyli karimata i śpiwór. Jeżeli charakter gry pozwala na przespanie ciągiem kilku godzin, a niska temperatura uniemożliwia spanie na ziemi. W innym wypadku są zbędne i najlepiej posłużyć się pałatką jako kocem.

- Woda – butelkowana lub w pęcherzu hydracyjnym. Na 24h zapas 3 litrów to właściwie minimum.

- Wyposażenie specjalne – uzgodnione wewnętrznie w drużynie wyposażenie zespołowe ułatwiające wykonanie zadania (noktowizor, apteczka zespołowa, amunicja do repliki wsparcia, lina wspinaczkowa, „miny”, „ładunki wybuchowe”…)

Podsumowując, dobór oporządzenia i wyposażenia to kwestia bardzo płynna i skrajnie indywidualna, dlatego też trudno mówić tu o jedynym słusznym podejściu do sprawy. Zasadniczo każda „szkoła” utrzymująca podział, że „im dalej od ciała, tym bardziej zbędne jest poprawna”. Niewielkie różnice mogą występować jedynie w priorytetach. Przedstawione powyżej zestawienie to jedynie propozycja dla graczy, którzy chcieliby rozpocząć swoją przygodę z poważniejszymi wypadami w teren. Przyda się też doświadczonym graczom, chcących poznać inny punkt widzenia.

SpecShop.pl
Show more entries from January 2017
This page uses cookie files to provide its services in accordance to Cookies Usage Policy. You can determine conditions of storing or access to cookie files in your web browser.
Close
pixel